Mindfulness kan je helpen om milder te worden en in het huidige moment te leven. Door je aandacht te richten leer je op een observerende manier naar je gedachten en gevoelens te kijken. Als je een observerende positie inneemt ten aanzien van jouw gevoelens en gedachten, blijf je er minder in hangen. Ik ben van mening dat mindfulness kan helpen om minder in je hoofd te zitten (piekeren) en meer waardegericht te leven. Minder stress en hectiek, meer ontspanning, rust en ruimte. Daarom geef ik af en toe retreats van 5 dagen. Ook kun je zelf korte oefeningen doen om je "mindfulnesspier te trainen". Hieronder staan enkele door mij ingesproken tracks (ontleent aan de boeken van Annelies Spek en Russ Harris). Echt, zelfs af en toe drie of vijf minuten stilstaan bij jezelf maakt al verschil.

Drie minuten inchecken bij jezelf
Vijfminutenoefening
De hemel en het weer
Je observerende zelf
Even Leven
Vriendelijkheid voor jezelf tijdens corona

De afgelopen 3 retreats waren bij de prachtige locaties Casa Rural Refugio Marnes en Quinta da Fonte georganiseerd. Plannen voor de vierde retreat in juni 2021 worden gesmeed. De locatie hiervan is nog onbekend. Uit milieu-overwegingen kies ik een locatie in Nederland die met OV bereisbaar is. 

Lees ter inspiratie dat je niet je gedachten, gevoelens en je levensverhaal bent, hier het verhaal van de gouden Boeddha. Mindfulness heeft roots in Boeddhistische tradities, maar is door Kabat-Zinn in 1979 seculier naar het westen gebracht.

In verband met COVID-19 iedere dinsdagavond 21.00 gratis ontspanningssessies

Voor iedereen die een half uurtje rust wil, bied ik tot en met 5 mei op iedere dinsdagavond van 21.00 tot 21.30 gratis live ontspanningssessies aan met elementen uit de ACT en Mindfulness. Wekelijks een rustmoment, stilstaan bij jezelf. In connectie maar zonder meningen of oordelen, zonder media-informatie. Gewoon vriendelijk stil staan bij je lichaam en je ademhaling. Je gedachten en gevoelens laten komen en gaan. Samen in verbinding en rust zorgen voor onszelf.

 

De sessies zijn gratis, ze worden niet opgenomen. Het is geen therapie, maar support. De groep bestaat uit maximaal 100 personen. Ik gebruik de gratis variant van Zoom. Deze manier is waarschijnlijk niet AVG-proof. Zodra ik een beter alternatief heb voor groepen, dan stap ik over naar een andere manier. Ik zal je hierover tijdig informeren. Je hoeft geen vragen te beantwoorden, maar je mag als je wilt wel iets zetten in de chat na afloop (let op met privégegevens zoals je adres, paspoortnummer of andere privacygevoelige informatie dus, deel die niet). Met ademhaling en stilstaan delen we niet veel informatie, ik zal vooral aan het woord zijn en de oefeningen begeleiden. We betalen elkaar met onze support. Mijn belang hierbij? Dat ik ook zelf ga stil staan en ondertussen leer.

 

Wil je deelnemen? Stuur mij een mailtje: info@psycholooghelmink.nl. Dan ontvang je de uitnodigingslink per mail.

dinsdag 31 maart, 21.00-21.30

dinsdag 7 april, 21.00-21.30

dinsdag 14 april, 21.00-21.30

dinsdag 21 april, 21.00-21.30

dinsdag 28 april, 21.00-21.30

dinsdag 5 mei, 21.00-21.30